În clipe de reflecție existențială, se pune firesc întrebarea fundamentală: cine suntem, de unde venim și încotro ne îndreptăm pe această magnifică planetă care poartă omenirea în istorie?
În limita experienței de viață și a posibilităților de care dispun, am încercat să ofer un răspuns în lucrarea “Repere în devenirea umană”, în care prezint evoluția materiei vii pe Terra, complexitatea structurală și funcțională a organismelor, disponibilitățile, responsabilitățile și speranțele ființei umane, libertățile devenirii sale, aspirația la fericire și dorul de înțelepciune.
În condiţiile unei explozii informaţionale fără precedent, a unei dinamici sociale profunde, a redefinirii scărilor de valori şi a modelelor etalon, se impune regândirea sistemului educaţional pe criterii de performanţă.
Omul contemporan trebuie să posede cunoştinţe şi capacităţi cognitive de bază, formate în şcoală şi perfecţionate printr-o autoeducaţie permanentă în cursul vieţii, care să-i asigure succesul la standarde europene pe piaţa concurenţială a muncii.
Dificultăţile complexe care apar pe traiectoria educaţională pot fi atenuate printr-o ofertă informaţională şi strategii didactice adecvate, bazate pe metode activ-participative, regizate prin scenarii didactice într-un cadru motivaţional de emulaţie intelectuală în care participanţii interacţionează sub semnul valorilor perene de bine, frumos, dreptate şi adevăr.
În strategiile educaționale, trebuie avut în vedere că învăţarea bazată pe motivație profundă, adaptarea la situații diverse și depășirea obstacolelor, implicarea activă, colaborarea și asumarea de responsabilități în cadrul unor comunități, originalitatea, creativitatea și trăirile intense sunt repere importante în modelarea și devenirea umană.
Subscriu la părerea justă a filosofului și pedagogului ceh Jan Amos Comenius: “omul, ca să devină om, trebuie să fie educat”, cu menţiunea că zestrea ereditară are un rol determinant și trebuie pusă în valoare. Educaţia începe în familie, se dezvoltă în şcoală şi se continuă în mediul socio-cultural în care individul s-a integrat pe deplin.
Menirea unui dascăl cu experienţă, responsabil pentru formarea de caractere, profesii de succes și destine umane, este să dezvolte orizontul cognitiv al elevilor prin lecţii atractive şi eficiente, să prelucreze pedagogic informaţia transmisă, lărgindu-i sfera explicativă şi aplicativă, pentru a pune în valoare potenţialul educativ al tinerilor pasionaţi de enigmele cunoaşterii, dar și implicarea acestora în progresul comunității. Fundamentul României de mâine îl constituie resursa umană aflată în sistemul educaţional de astăzi, care trebuie adaptat permanent la cerințele dinamicii societății și adus la nivelul standardelor impuse de civilizația digitalizării, a colaborării și a integrării pe scară largă, a schimbării modului de gândire și de acțiune umană.
………………………………………………………………………………………………………………………………….
Cei interesați de conținutul integral al lucrării „Repere în rotația anotimpurilor” pot accesa