Sinteze de știință

            În evoluția sa istorică, omenirea a acumulat un tezaur vast de cunoștințe, care a fost transmis și îmbogățit de la o generație la alta. Personalități ilustre, precum Aristotel, Newton, Maxwell, Planck și Einstein, au adăugat câte o cărămidă la construcția edificiului magnific al culturii universale.
            Până  la Aristotel (n. 384 î.Hr – d.322 î.Hr ), nu s-a făcut distincţie între filosofie şi ştiinţă, abordarea  realităţii obiective fiind unitară la vremea respectivă.  Pe măsura acumulării datelor ştiinţifice şi a diversificării concepţiilor filosofice, au apărut numeroase modele de interpretare a devenirii și structurării Existenţei pe diverse nivele de organizare a materiei, de la microcosmos, la macrocosmos şi megacosmos.
            Spre deosebire de filosofie, implicată în cunoaşterea generalizată a Existenţei, ştiinţa se raportează  prin cauze şi legi  la analiza  proceselor şi fenomenelor din realitatea obiectivă.             Deşi sunt modalităţi diferite de reflecție umană,  filosofia și ştiinţa converg asimptotic și se completează în descifrarea adevărului despre lumea în care trăim.
            Desigur, problematica adevărului este foarte complexă, semnificaţiile acestui concept au provocat şi mai provoacă încă mari dispute  printre gânditori. Numai o viziune sintetică, care să integreze într-un tot unitar tipurile de adevăr (analitic şi sintetic, formal şi factual, logic şi matematic) ar putea decide asupra valabilităţii cunoştinţelor din domenii extrem de diverse, altfel spus, asupra înțelegerii Existenței.
            În condițiile unei explozii informaționale fără precedent și a unei dinamici sociale profunde, se impune selectarea  cunoștințelor științifice esențiale  și formarea competențelor de bază care asigură  integrarea  în societate a tinerilor.  Pentru ca absolvenții unei instituții de învățământ să aibă  succes pe piața concurențială a muncii, se impune regândirea strategiilor educaționale și adaptarea permanentă la nevoile sociale a conținutului programelor școlare.
            Dacă raţiunea va triumfa, civilizaţia mileniului trei va aparţine culturii, în care  progresul științific, tehnic şi tehnologic va marca  profund  rolul şi statutul omului pe Terra.  
             Desigur, într-o societate a cunoașterii, se va schimba modul de gândire și de acțiune umană, creativitatea fiind o posibilitate veritabilă  de manifestare sub semnul valorilor perene de bine, frumos, dreptate și adevăr.
            Lucrarea “Sinteze de știință” este adresată cu precădere  profesorilor și elevilor din liceu, fiind utilă tuturor celor interesați de consolidarea și sistematizarea cunoștințelor de nivel mediu.
            Descifrarea enigmelor Existenței trebuie trăită  la intensitate maximă, având în vedere că raţiunea fără pasiune este ca o catedrală fără rezonanţă.  Să nu se uite că reprezentații generațiilor tinere vor fi interpreții „simfoniilor științifice” de  mâine, iar o bună pregătire a acestora în sistemul educațional actual înseamnă responsabilitate și dăruire pentru un act didactic de calitate.
                                                                                                                                       

       Cuprins

1. Retrospectivă în știință ……………………………………………………………………………………. 4
2. Mecanica clasică ……………………………………………………………………………………………. 17
3. Oscilații și unde mecanice   …………………………………………………………………………….. 27
4. Termodinamica  …………… ………………………………………………………………………………. 33
5. Electricitate şi magnetism ……………………………………………………………………………….. 43
6. Câmpul electromagnetic …………………………………………………………………………………. 54
7. Optica  …………………………………………………………………………………………………………..59
8. Teoria relativităţii ………………………………………………………………………………………….. 67   
9. Teoria cuantică ………………………………………………………………………………………………. 71
10. Fizica atomului  …………………………………………………………………………………………… 76
11. Fizica nucleului şi a particulelor elementare ……………………………………………………. 82
12. Fizica solidului   …………………………………………………………………………………………… 91
13. Dispozitive și circuite electronice  ………………………………………………………………….. 95
14. Evoluția mijloacelor de comunicare  ……………………………………………………………… 105
15. Astronomie ………………………………………………………………………………………………… 113
16. Viața se exprimă în limbaj genetic ………………………………………………………………… 118
17. Diviziunea celulară ……………………………………………………………………………………… 122
18. Devenirea umană ………………………………………………………………………………………… 125
19. Despre adevăr ……………………………………………………………………………………………  141
      Bibliografie ………………………………………………………………………………………………… 145

Conținutul integral al lucrării “Sinteze de știință” este prezentat pe
https://www.academia.edu/49847851/Sinteze_de_stiinta

            Pentru a sprijini efortul educațional al elevilor și profesorilor din ciclul liceal, vă prezint, stimați cititori, informații din știință prezentate în format Power Point.
            Argumentele, pentru  prezentarea  pe  suport  electronic a  informaţiilor în  format Power Point, sunt  următoarele:
* este eficientă  şi stimulează  procesul  de învăţare;
* permite procesarea informaţiilor de către fiecare cadru didactic cu efort şi costuri minime, dar şi colaborarea pe scară largă pentru prezentarea atractivă  a conţinutului educaţional;
* transmiterea informaţiilor se face integrat, pe cale vizuală  şi auditivă;
* pot fi redate  imagini în mişcare;
* se poate schimba ordinea de parcurgere a secvenţelor educaţionale  şi este posibilă  revenirea  asupra unor itemi în cadrul lecţiei, atunci când este necesar;
* se pot concepe scenarii didactice interactive în combinaţie cu alte metode educaţionale;
* se pretează atât la predare, cât  şi la evaluare.

Name: Vasile Tudor Date, place of birth: 01.01.1954, Arges, Romania Parents: Petre, Ioana Spouse: Sidonia Children: Paul Lucian, Laurentiu Sebastian, Education(institute,degree,date): Bucharest Faculty of Physics(1976-1981), Bucharest Faculty of Electronics and Telecommunications(1983-1987) Career: professor of physics Scientific activity and applicable research: *studies, articles published in mass-media *scientific conveyances *patents and proposal of inventions *interdisciplinary paper „Alma Lux” Websites: http://www.telisavonline.ro https://independent.academia.edu/VasileTudor6 https://iteach.ro/pg/profile/vasile.tudor

Lasă un răspuns