În evoluția sa istorică, omenirea a acumulat un tezaur vast de cunoștințe, care a fost transmis și îmbogățit de la o generație la alta. Personalități ilustre, precum Aristotel, Newton, Maxwell, Planck și Einstein, au adăugat câte o cărămidă la construcția edificiului magnific al culturii universale.
Până la Aristotel (n. 384 î.Hr – d.322 î.Hr ), nu s-a făcut distincţie între filosofie şi ştiinţă, abordarea realităţii obiective fiind unitară la vremea respectivă. Pe măsura acumulării datelor ştiinţifice şi a diversificării concepţiilor filosofice, au apărut numeroase modele de interpretare a devenirii și structurării Existenţei pe diverse nivele de organizare a materiei, de la microcosmos, la macrocosmos şi megacosmos.
Spre deosebire de filosofie, implicată în cunoaşterea generalizată a Existenţei, ştiinţa se raportează prin cauze şi legi la analiza proceselor şi fenomenelor din realitatea obiectivă. Deşi sunt modalităţi diferite de reflecție umană, filosofia și ştiinţa converg asimptotic și se completează în descifrarea adevărului despre lumea în care trăim.
Desigur, problematica adevărului este foarte complexă, semnificaţiile acestui concept au provocat şi mai provoacă încă mari dispute printre gânditori. Numai o viziune sintetică, care să integreze într-un tot unitar tipurile de adevăr (analitic şi sintetic, formal şi factual, logic şi matematic) ar putea decide asupra valabilităţii cunoştinţelor din domenii extrem de diverse, altfel spus, asupra înțelegerii Existenței.
În condițiile unei explozii informaționale fără precedent și a unei dinamici sociale profunde, se impune selectarea cunoștințelor științifice esențiale și formarea competențelor de bază care asigură integrarea în societate a tinerilor. Pentru ca absolvenții unei instituții de învățământ să aibă succes pe piața concurențială a muncii, se impune regândirea strategiilor educaționale și adaptarea permanentă la nevoile sociale a conținutului programelor școlare.
Dacă raţiunea va triumfa, civilizaţia mileniului trei va aparţine culturii, în care progresul științific, tehnic şi tehnologic va marca profund rolul şi statutul omului pe Terra.
Desigur, într-o societate a cunoașterii, se va schimba modul de gândire și de acțiune umană, creativitatea fiind o posibilitate veritabilă de manifestare sub semnul valorilor perene de bine, frumos, dreptate și adevăr.
Lucrarea “Sinteze de știință” este adresată cu precădere profesorilor și elevilor din liceu, fiind utilă tuturor celor interesați de consolidarea și sistematizarea cunoștințelor de nivel mediu.
Descifrarea enigmelor Existenței trebuie trăită la intensitate maximă, având în vedere că raţiunea fără pasiune este ca o catedrală fără rezonanţă. Să nu se uite că reprezentații generațiilor tinere vor fi interpreții „simfoniilor științifice” de mâine, iar o bună pregătire a acestora în sistemul educațional actual înseamnă responsabilitate și dăruire pentru un act didactic de calitate.
Cuprins
1. Retrospectivă în știință ……………………………………………………………………………………. 4
2. Mecanica clasică ……………………………………………………………………………………………. 17
3. Oscilații și unde mecanice …………………………………………………………………………….. 27
4. Termodinamica …………… ………………………………………………………………………………. 33
5. Electricitate şi magnetism ……………………………………………………………………………….. 43
6. Câmpul electromagnetic …………………………………………………………………………………. 54
7. Optica …………………………………………………………………………………………………………..59
8. Teoria relativităţii ………………………………………………………………………………………….. 67
9. Teoria cuantică ………………………………………………………………………………………………. 71
10. Fizica atomului …………………………………………………………………………………………… 76
11. Fizica nucleului şi a particulelor elementare ……………………………………………………. 82
12. Fizica solidului …………………………………………………………………………………………… 91
13. Dispozitive și circuite electronice ………………………………………………………………….. 95
14. Evoluția mijloacelor de comunicare ……………………………………………………………… 105
15. Astronomie ………………………………………………………………………………………………… 113
16. Viața se exprimă în limbaj genetic ………………………………………………………………… 118
17. Diviziunea celulară ……………………………………………………………………………………… 122
18. Devenirea umană ………………………………………………………………………………………… 125
19. Despre adevăr …………………………………………………………………………………………… 141
Bibliografie ………………………………………………………………………………………………… 145
Conținutul integral al lucrării “Sinteze de știință” este prezentat pe
https://www.academia.edu/49847851/Sinteze_de_stiinta
Pentru a sprijini efortul educațional al elevilor și profesorilor din ciclul liceal, vă prezint, stimați cititori, informații din știință prezentate în format Power Point.
Argumentele, pentru prezentarea pe suport electronic a informaţiilor în format Power Point, sunt următoarele:
* este eficientă şi stimulează procesul de învăţare;
* permite procesarea informaţiilor de către fiecare cadru didactic cu efort şi costuri minime, dar şi colaborarea pe scară largă pentru prezentarea atractivă a conţinutului educaţional;
* transmiterea informaţiilor se face integrat, pe cale vizuală şi auditivă;
* pot fi redate imagini în mişcare;
* se poate schimba ordinea de parcurgere a secvenţelor educaţionale şi este posibilă revenirea asupra unor itemi în cadrul lecţiei, atunci când este necesar;
* se pot concepe scenarii didactice interactive în combinaţie cu alte metode educaţionale;
* se pretează atât la predare, cât şi la evaluare.